PROGRAM DIALOG
7 września 2020
Prezentujemy „Model Polityki Edukacyjnej Edukacja 2030+” stanowiący finalny efekt prac kilkudziesięciu ekspertów zajmujących się różnymi obszarami szeroko rozumianego procesu rozwijania kompetencji. W okresie dwóch lat realizacji projektu przeprowadzono szereg badań o charakterze ilościowym i jakościowym, które pozwoliły przygotować diagnozę funkcjonowania systemu edukacji w Polsce. W raporcie zaprezentowano syntetyczny opis wniosków płynących ze wspomnianych badań. Ponadto dokument ten zbiera również wnioski z opracowań przygotowanych we wcześniejszych fazach prac – mowa tu zwłaszcza o publikacji „Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość rozwoju systemu kompetencji w Polsce”.
W raporcie znajdą Państwo konkretne rekomendacje oraz próbę zarysowania kierunkowych wskazań dla decydentów odpowiedzialnych za prowadzenie polityki edukacyjnej w Polsce – zarówno w odniesieniu do najbliższej, jak i tej bardziej odległej przyszłości. Propozycje dotyczą zarówno nauczania przedszkolnego, jak i edukacji na poziomie szkół podstawowych i średnich, a także szkolnictwa wyższego i kształcenia zasadniczego oraz ustawicznego.
Choć propozycji zmian jest sporo, kluczową rolę w opinii autorów odgrywają trzy z nich: odejście od modelu transmisyjnego na rzecz modelu relacyjnego, wynikająca z tego zmiana roli i prestiżu nauczyciela oraz rozwój idei tzw. przywództwa edukacyjnego. Te trzy założenia stanowią niejako oś, wokół której orientują się wszystkie inne postulaty.
Liczymy, że raport będzie zachętą do bardziej odważnego myślenia o edukacji
Zapraszamy do lektury.
LINK: https://oees.pl/wp-content/uploads/2021/10/edukacja2030_last.pdf
7 września 2020
Obecnie świat podlega ciągłym, bardzo dynamicznym zmianom. Czy nasz system edukacji nadąża za nimi? Czy absolwenci polskich szkół posiadają kompetencje pozwalające im odnaleźć się w tej niestabilnej i mało przewidywalnej rzeczywistości? Czy kształcimy uczniów, którzy potrafią poradzić sobie z problemami współczesnego świata i którzy odnajdą się w nim za 10 lat? Czy podstawą skuteczności naszej oświaty powinny być autorytarne i transmisyjne metody nauczania?
A może powinniśmy zmienić nasze myślenie o edukacji?
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji „Przyszłość edukacji”, która będzie okazją by zastanowić się nad powyższymi pytaniami. Podczas wydarzenia będziemy toczyć dyskusję na temat zmian w systemie edukacji w Polsce i kierunków jej rozwoju.
Impulsem do zorganizowania konferencji jest chęć zaprezentowania modelu polityki edukacyjnej Edukacja 2030+. +. Raport ten stanowi efekt licznych badań z udziałem m.in. nauczycieli, dyrektorów szkół, samorządowców, władz rządowych, przedsiębiorców oraz przedstawicieli otoczenia edukacji. Model zawiera konkretne rekomendacje zmian, jak i kierunkowe wskazania dla decydentów politycznych – zarówno w odniesieniu do najbliższej, jak i bardziej odległej przyszłości.
Druga część konferencji poświęcona zostanie premierze publikacji „Szkoły poza horyzont”, która zawiera opis inicjatyw szkolnych rozwijających koncepcję edukacji relacyjnej. W tym bloku przedstawimy założenia szkoły relacyjnej oraz ciekawe przykłady dobrych praktyk wdrożonych w polskich szkołach, które w prosty sposób zmieniają społeczność szkolną.
Konferencja odbędzie się 12.10.2021 r. w godz. 12.00 – 16.30. w VIII Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie, a także będzie transmitowana online na platformie www.live.oees.pl
Aby wziąć udział w wydarzeniu i dowiedzieć się, co sądzą eksperci na temat stanu polskiej edukacji, zapraszamy do bezpłatnej rejestracji:
Program oraz dodatkowe informacje na temat konferencji znajdują się na stronie https://fundacjagap.pl/konferencja-przyszlosc-edukacji/
7 września 2020
Serdecznie zapraszamy do udziału w 52. SYMPOZJUM z cyklu Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna, które odbędzie się online w dniach 21-22 maja 2021 r.
Tematami przewodnimi będą „Srebrna gospodarka i polityka senioralna” oraz „Świat po pandemii”, w tych obszarach toczyć się będą ciekawe i inspirujące dyskusje z udziałem znamienitych gości.
Tradycyjnie w programie nie zabraknie też paneli dyskusyjnych związanych z kwestią edukacji i kompetencji. Zapraszamy do wysłuchania m.in. debat na temat:
Sympozja GAP od ponad 25 lat zbliżają do siebie przedstawicieli świata nauki, biznesu, mediów oraz kultury i sztuki, a także studentów różnych kierunków studiów. Tematyka konferencji każdorazowo dobierana jest w taki sposób, aby odnosiła się do aktualnych wydarzeń gospodarczych bezpośrednio dotyczących Polski i jej otoczenia.
Pomimo braku możliwości fizycznego spotkania, odtworzyliśmy wszystkie punkty programu, z których Sympozjum GAP na przestrzeni lat stało się słynne: zapraszamy do wzięcia udziału w interaktywnym Śpiewograniu, spotkaniu z Gościem Niespodzianką, Wykładzie Mistrzowskim, interaktywnym seminarium kulturoznawczym po Krakowie, meczu piłki nożnej w formule e-sportu, a także w wieczorze komedii improwizowanej, Grupa AD HOC z gościnnym udziałem Abelarda Gizy.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. By wziąć udział w Sympozjum zapraszamy do rejestracji: www.sympozjumgap.pl Dzięki nowoczesnej, wirtualnej platformie każdy uczestnik będzie miał dostęp do wszystkich transmisji na żywo, materiałów, w tym także wystawy multimedialnej oraz możliwość zadawania pytań prelegentom czy rozmowy poprzez czat.
SZCZEGÓŁY I PROGRAM KONFERNCJI DOSTĘPNE SĄ NA STRONIE: www.sympozjumgap.pl
Bloki tematyczne nt. kompetencji przyszłości realizowane są w ramach projektu „Budowa systemu kształtowania wiedzy, kompetencji i postaw warunkujących szanse rozwojowe Państwa Polskiego w erze rewolucji przemysłowej 4.0.” finansowanego w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „DIALOG” w latach 2019-2021.
7 września 2020
Zapraszamy do obejrzenia filmu, w którym temat kompetencji przyszłości został zaprezentowany z perspektywy studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Twórcy filmu pod przewodnictwem reżysera Marka Brodzkiego, zastanawiają się, czym może zaskoczyć nas przyszłość oraz, w jakie umiejętności i wiedzę powinniśmy się wyposażyć, by się w niej odnaleźć. Film obejmuje wywiady z ekspertami na temat kompetencji w rozumieniu technologii i zmian na rynku pracy, a także sondę wśród studentów.
Film dostępny jest na YouTube na kanale SympozjumGAP: https://www.youtube.com/watch?v=gyI6d2Ztda0&t=138s
7 września 2020
Zapraszamy do lektury 35. Gazety Sympozjalnej, która porusza tematy związane z kompetencjami przyszłości oraz wyzwaniami dla Polski w kontekście inwestycji i odporności gospodarczej. Autorami większości artykułów są studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Gazeta Sympozjalna dostępna jest na stronie: https://bit.ly/38J0eGu
Gazeta została wydana w związku z 51. Sympozjum Naukowym Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna.
7 września 2020
W dniach 15-16 stycznia 2021 r. odbyło się 51. Sympozjum z cyklu „Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna”. Pierwszy dzień wydarzenia poświęcony został tematyce Kompetencji przyszłości.
Sympozjum otworzył prof. UEK dr hab. Stanisław Mazur, Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz dr Michał Kudłacz, Gospodarz 51. Sympozjum GAP.
Wprowadzenie do tematu pierwszego dnia 51. Sympozjum wygłosił dr Krzysztof Głuc, Dyrektor Departamentu Zasobów i Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, który mówił o przyszłości systemu edukacji w Polsce w kontekście kompetencji potrzebnych we współczesnym świecie.
Wystąpienie otwierające merytoryczny program pierwszego dnia było zarazem wstępem do panelu dyskusyjnego, który moderował dr Krzysztof Głuc. Wśród prelegentów znaleźli się: Tomasz Brzostowski (Wiceprezes ds. usług dla biznesu, Hitachi Vantara), prof. dr hab. Jarosław Górniak (Prorektor ds. Rozwoju, Uniwersytet Jagielloński), dr Magdalena Jelonek (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), oraz Marcin Mendruń (Dyrektor Działu Szkoleń, Jeronimo Martins Polska). Dyskutanci próbowali odpowiedzieć na pytania, jakie wyzwani
a dla pracodawcy w branży handlowo-usługowej przynosi XXI wiek i rewolucja cyfrowa, oraz co owa rewolucja oznacza dla pracowników, a także jaka jest rola współczesnego uniwersytetu w kształtowaniu kompetencji przydatnych w pracy zawodowej.
Drugi panel merytoryczny pn. Kompetencje pracowników XXI wieku – jakich zmian potrzebuje polski system kształcenia i doskonalenia zawodowego? moderował dr Marcin Kędzierski (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), a uczestnikami byli Krystyna Dynowska-Chmielewska (Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli), Jarosław Królewski (Prezes Zarządu, Synerise) oraz dr hab. Barbara Worek, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński). Ten panel był uzupełnieniem pierwszej rozmowy, skoncentrowanej na określeniu, w jakie kompetencje powinni być wyposażeni pracownicy XXI wieku. Paneliści drugiej sesji rozmawiali o tym, co należy zmienić w systemie edukacji ab
y sprostać zidentyfikowanym wyzwaniom.
Kolejnym punktem programu było wystąpienie dr Krzysztofa Głuca, który zaprezentował dotychczasowe wyniki projektu „Budowa systemu kształtowania wiedzy, kompetencji i postaw warunkujących szanse rozwojowe Państwa Polskiego w erze rewolucji przemysłowej 4.0” finansowanego ze środków programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą DIALOG w latach 2019-2020.
Sympozjum przyjęło formę hybrydową, wszyscy zainteresowani mogli uczestniczyć w konferencji za pośrednictwem platformy sympozjumgap.pl, na której prowadzono transmisję online (na żywo). Platforma umożliwiła także prowadzenie dyskusji i kierowanie pytań do prelegentów za pomocą chatu. Do udziału w Sympozjum za pośrednictwem platformy streamingowej zarejestrowało się prawie 830 osób, z czego w panelach merytorycznych uczestniczyło 530 użytkowników. Wśród nich znaleźli się m.in.: przedstawiciele władz rządowych i samorządowych, mediów, przedsiębiorstw sektora publicznego i prywatnego, szkół wyższych, organizacji pozarządowych, studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Dużą grupę zarejestrowanych uczestników stanowili przedstawiciele oświaty – nauczyciele, dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych, przedstawiciele kuratoriów, instytucji szkoleniowych itp.
Zapraszamy do obejrzenia nagrań z 51. Sympozjum GAP, które dostępne są na YouTube na kanale SympozjumGAP: https://www.youtube.com/channel/UC_qEpIjEe0w98cozWvhHgsg
Blok tematyczny był współfinansowany ze środków programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą DIALOG w latach 2019-2020 w ramach projektu pt. Budowa systemu kształtowania wiedzy, kompetencji i postaw warunkujących szanse rozwojowe Państwa Polskiego w erze rewolucji przemysłowej 4.0.
7 września 2020
Serdecznie zapraszamy do udziału w 51. SYMPOZJUM z cyklu Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna, którego jeden z bloków tematycznych będzie poświęcony tematyce KOMPETENCJI PRZYSZŁOŚCI. Wydarzenie odbędzie się online w dniach 15-16 stycznia 2021 r.
Sympozjum Naukowe GAP będzie okazją, by zastanowić się jakich pracowników w XXI w. potrzebują firmy w Polsce oraz jakich zmian potrzebuje polski system kształcenia i doskonalenia zawodowego. Podczas Sympozjum przedstawione zostaną także wyniki dotychczasowych prac projektu. W programie znajdzie się również prezentacja filmu pt. „Kompetencje przyszłości”.
Sympozja naukowe z cyklu „Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna” odbywają się już od ponad 25 lat. W tym czasie gościliśmy przeszło 900 prelegentów. Wydarzenie to zbliża do siebie przedstawicieli świata nauki, biznesu, mediów oraz kultury i sztuki, a także studentów różnych kierunków studiów. Tematyka konferencji każdorazowo dobierana jest w taki sposób, aby odnosiła się do aktualnych wydarzeń gospodarczych bezpośrednio dotyczących Polski i jej otoczenia. Te założenia przyświecają również organizacji 51. Sympozjum Naukowego, którego tematyka dotyczyć będzie dwóch aktualnie szeroko dyskutowanych tematów, jakimi są: KOMPETENCJE PRZYSZŁOŚCI oraz INWESTYCJE I ODPORNOŚĆ GOSPODARCZA – WYZWANIA DLA POLSKI. Program Sympozjum uzupełniają wydarzenia o charakterze kulturalnym i integracyjnym, m. in. wystawa twórczości artystów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, interaktywne seminarium kulturoznawcze po Krakowie oraz koncert zespołu Kwiat Jabłoni.
W debatach i wystąpieniach podczas 51. SYMPOZJUM udział wezmą m.in.:
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. By wziąć udział w Sympozjum zapraszamy do rejestracji: www.sympozjumgap.pl Dzięki nowoczesnej, wirtualnej platformie każdy uczestnik będzie miał dostęp do wszystkich transmisji na żywo, materiałów, w tym także wystawy multimedialnej oraz możliwość zadawania pytań prelegentom czy rozmowy poprzez czat.
SZCZEGÓŁY I PROGRAM KONFERNCJI DOSTĘPNE SĄ NA STRONIE: www.sympozjumgap.pl
Blok tematyczny „Kompetencje Przyszłości” realizowany jest w ramach projektu „Budowa systemu kształtowania wiedzy, kompetencji i postaw warunkujących szanse rozwojowe Państwa Polskiego w erze rewolucji przemysłowej 4.0.” finansowanego w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” w latach 2019-2020.
7 września 2020
Zapraszamy do wysłuchania 3 odcinka nowej serii podcastu Open Eyes Economy, w którym podejmujemy tematykę edukacji.
Jaką rolę w systemie edukacji odgrywają nauczyciele? Jakie są ich możliwości i ograniczenia?
Czy czas epidemii to dobry moment na zmiany? Jakie są najważniejsze kompetencje przyszłości?
Aby znaleźć odpowiedź na te pytania zapraszamy do posłuchania kolejnego podcastu z serii „Przyszłość Edukacji – Rozmowy Ekspertów o kompetencjach, systemie i nadchodzących wyzwaniach”, w którym dr Bartłomiej Biga przeprowadził rozmowę z dr Łukaszem Cieślikiem, Dyrektorem Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Zapraszamy do posłuchania podcastu, jest on dostępny na naszej stronie w zakładce „Podcasty”
7 września 2020
W dniu 14.09.2020 r. odbyła się konferencja online pt. „Przyszłość edukacji – czy potrzebujemy w Polsce nowego systemu rozwoju kompetencji?”. Prelegenci spotkali się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, skąd prowadzona była transmisja.
Konferencję otworzył Krzysztof Głuchowski, Dyrektor Naczelny i Artystyczny Teatru im. Juliusza Słowackiego, gospodarz miejsca. Spotkanie poprowadził prof. dr hab. Stanisław Mazur, Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, który powitał i przedstawił wszystkich gości. Następnie głos zabrał prof. dr hab. Jerzy Hausner, przewodniczący Rady Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej, który w swoim wystąpieniu odniósł się do tez raportu „Poza horyzont. Kurs na Edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce”. Po tym, dr Anna Budzanowska, Wiceminister Nauki i Szkolnictwa Wyższego opowiedziała o znaczeniu kompetencji. Kolejnym punktem konferencji był panel dyskusyjny, podczas którego uczestnicy wypowiadali się na temat przyszłości edukacji, patrząc na nią z czterech różnych perspektyw. Poza wymienionymi powyżej gośćmi, w debacie udział wzięli:
• dr Jarosław Gowin, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w latach 2015-2020 r. (perspektywa decyzyjno-polityczna)
• Ewa Mauer, Dyrektor Da Vinci Publicznej Szkoły Podstawowej w Krakowie – szkoły modelowej Małopolskiej Inicjatywy Cyfrowej Edukacji (perspektywa nauczyciela)
• Ewa Mikos, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu, Siemens Sp. z o.o (perspektywa gospodarcza)
• prof. dr hab. Tomasz Rachwał, Prorektor ds. Kształcenia Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (perspektywa pedagogiczna)
Spotkanie podsumował prof. dr hab. Jarosław Górniak, Prorektor ds. Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Do dyskusji włączyli się również słuchacze konferencji, którzy skierowali do prelegentów kilka pytań, a także podzielili się swoimi opiniami za pośrednictwem chatu na You Tube. Debata była ciekawa i utrzymana na wysokim poziomie merytorycznym. Podczas konferencji zostały poruszone ważne dla przyszłości edukacji kwestie, bez wątpienia padło wiele odważnych i interesujących stwierdzeń. Wszystkie głosy były istotne i konstruktywne, dlatego też mamy nadzieję, że wystąpienia i dyskusja, która wywiązała się w trakcie spotkania, będą miały pozytywny skutek i przyczynią się do stworzenia nowoczesnego systemu rozwoju kompetencji w Polsce, dostosowanego do potrzeb i wyzwań przyszłości.
Organizatorem konferencji była Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, a partnerami: Małopolski Ośrodek Sztuki Teatru im. Juliusza Słowackiego, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Fundacja Giełda papierów Wartościowych.
Nagranie z konferencji można obejrzeć na naszym kanale you tube, pod adresem:
Serdecznie zapraszamy.
7 września 2020
Przedstawiamy raport „Poza Horyzont – Kurs na Edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce” opracowany przez interdyscyplinarne grono ekspertów pod red. J. Hausnera. Raport prezentuje kierunki rozwoju nowej polityki publicznej w sferze edukacji oraz zawiera rekomendacje dotyczące kształtu nowego systemu i sposobu jego ustanawiania. Więcej informacji znajdą Państwo w zakładce Kurs na Edukację
7 września 2020
Zapraszamy do wysłuchania drugiego podcastu z serii „Przyszłość Edukacji – rozmowy ekspertów o kompetencjach, systemie i nadchodzących wyzwaniach”, w którym dr Bartłomiej Biga o perspektywach systemu nauczania rozmawia z prof. Jarosławem Górniakiem, Prorektorem ds. Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Podcast dostępny jest na stronie:
https://soundcloud.com/user-291067527/przyszlosc-edukacji-rozmowy-ekspertow-o-kompetencjach-systemie-i-nadchodzacych-wyzwaniach-odc-2
Pretekstem do debaty na temat przyszłości edukacji stała się najnowsza publikacja pt. “Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce.” W raporcie tym interdyscyplinarny zespół autorów szuka odpowiedzi na pytanie, jakie kompetencje okażą się kluczowe w przyszłości. Biorąc pod uwagę m.in. kształtujące się megatrendy oraz powiązane z nimi wyzwania rozwojowe dla Polski, eksperci przygotowali rekomendacje dotyczące kształtu nowego systemu edukacji i sposobu jego ustanawiania.
Zapraszamy do posłuchania podcastu, a także do zapoznania się z raportem, który dostępny jest na stronie www.fundacjagap.pl/program-dialog (w zakładce Kurs na Edukację. Pobierz Raport)
7 września 2020
Jaki jest stan polskiej edukacji? Przed jakimi wyzwaniami stoi obecny systemem nauczania? Jakich kompetencji potrzebuje Polska, by się rozwijać? Już wkrótce będzie okazja, by poszukać odpowiedzi na powyższe pytania.
Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji online „Czy potrzebujemy w Polsce nowego systemu kształtowania kompetencji?”, która odbędzie się 14.09.2020 r. o godz. 13.00.
Podczas konferencji chcielibyśmy spojrzeć na kwestię edukacji z trzech perspektyw: pedagogicznej, biznesowej oraz polityczno-decyzyjnej. Konferencja podzielona zostanie na trzy części: przedstawienie raportu „Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce”, rozmowę o edukacji i kompetencjach przyszłości oraz sesję pytań i odpowiedzi.
Do udziału w debacie zaprosiliśmy:
By dowiedzieć się, co sądzą eksperci na temat stanu polskiej edukacji i wziąć udział w debacie, zapraszamy do rejestracji.
Impulsem do zorganizowania debaty i podjęcia dyskusji na ten temat stała się publikacja najnowszego raportu pt. „Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce”, w którym grono ekspertów pod przewodnictwem prof. Jerzego Hausnera szuka odpowiedzi na pytanie, jakie kompetencje okażą się kluczowe w przyszłości. Biorąc pod uwagę m.in. kształtujące się megatrendy oraz powiązane z nimi wyzwania rozwojowe dla Polski, autorzy przygotowali rekomendacje dotyczące kształtu nowego systemu edukacji i sposobu jego ustanawiania.
Konferencja na temat przyszłości edukacji oraz wspomniany wyżej raport stanowią jeden z elementów prac zmierzających do stworzenia spójnego, kompleksowego i innowacyjnego w skali europejskiej modelu edukacyjnego „Edukacja 2030+”. Działania te realizowane są w ramach projektu „Budowa systemu kształtowania wiedzy, kompetencji i postaw warunkujących szanse rozwojowe Państwa Polskiego w erze rewolucji przemysłowej 4.0.”
PROGRAM, SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE ORAZ REJESTRACJA ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE: www.fundacjagap.pl/konferencja-przyszlosc-edukacji
7 września 2020
Jaki jest stan polskiej edukacji oraz przed jakimi wyzwaniami stoi obecny systemem nauczania? Aby znaleźć odpowiedź na te pytania zapraszamy do posłuchania pierwszego podcastu z serii „Przyszłość Edukacji – Rozmowy Ekspertów o kompetencjach, systemie i nadchodzących wyzwaniach”, który dostępny jest na stronach:
• https://oees.pl/dobrzewiedziec/podcasty/
• https://open.spotify.com/episode/3S0D0nLVABx580fKfYh5rT
• https://soundcloud.com/user-291067527/przyszlosc-edukacji-rozmowy-ekspertow-o-kompetencjach-systemie-i-nadchodzacych-wyzwaniach-odc-1
Pretekstem do rozmowy dr Bartłomiej Biga z prof. Jerzym Hausnerem stała się najnowsza publikacja pt. „Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce.” W raporcie tym interdyscyplinarny zespół autorów szuka odpowiedzi na pytanie, jakie kompetencje okażą się kluczowe w przyszłości. Biorąc pod uwagę m.in. kształtujące się megatrendy oraz powiązane z nimi wyzwania rozwojowe dla Polski, eksperci przygotowali rekomendacje dotyczące kształtu nowego systemu edukacji i sposobu jego ustanawiania.
Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie realizuje projekt „Budowa systemu kształtowania wiedzy, kompetencji i postaw warunkujących szanse rozwojowe Państwa Polskiego w erze rewolucji przemysłowej 4.0”.
Celem projektu jest wypracowanie zintegrowanego systemu rozwoju wiedzy, kompetencji i postaw niezbędnych do dynamicznego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski w warunkach rewolucji przemysłowej 4.0. Działania realizowane w ramach projektu obejmują wszystkie wymiary funkcjonowania systemu rozwoju zasobów ludzkich, w tym zagwarantowanie odpowiedniego systemu instytucjonalnego i mechanizmów koordynacji, rozwiązania projakościowe, zarządcze i materialne (finansowe) oraz system monitorowania i ewaluacji.
Pierwszy etap prac składał się z dwóch kluczowych zadań:
W następnym kroku wypracowane założenia prognostyczne zostały poddane weryfikacji w drodze badań empirycznych wykorzystujących różne metody i narzędzia badawcze. Do udziału w badaniu zaprosiliśmy m.in. nauczycieli, dyrektorów szkół, samorządowców, władze rządowe, przedsiębiorców oraz przedstawicieli otoczenia edukacji, w tym organizacji pozarządowych, dla których istotna jest przyszłość edukacji.
Ich efektem jest stworzenie modelu polityki edukacyjnej Edukacja 2030+zawierającego konkretne rekomendacje w zakresie zmian modelu rozwoju kompetencji, jak i kierunkowe wskazania dla decydentów politycznych – zarówno w odniesieniu do najbliższej, jak i tej bardziej odległej przyszłości.
Uzupełnieniem dla opracowanego Modelu polityki edukacyjnej. Edukacja 2030+, było wydanie publikacji „Szkoły poza horyzont”, która zawiera opis inicjatyw szkolnych rozwijających koncepcję edukacji relacyjnej. Raporty zostały zaprezentowane podczas konferencji „Przyszłość Edukacji” (transmisja dostępna na platformie www.live.oees.pl)
Opracowanie interdyscyplinarnych i innowacyjnych rozwiązań było możliwe dzięki zaangażowaniu badaczy z różnych dziedzin (m.in. takich jak: pedagogika, polityki publiczne, finanse publiczne, prawo, socjologia, ekonomia i technologie cyfrowe) współpracujących z praktykami ze świata edukacji, biznesu i sfery polityki publicznej.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze rezultaty naszego projektu. Zachęcamy do
lektury!
1. Raport „Poza Horyzont. Kurs na Edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce”
2. „Model Polityki Edukacyjnej. Edukacja 2030+. Model Rozwoju Kompetencji W Obrębie Spójnej I Kompleksowej Polityki Edukacyjnej Państwa Polskiego”
3. Publikacja „Szkoły poza Horyzont”
Projekt jest finansowany ze środków programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą
DIALOG w latach 2019-2021.
Przedstawiamy raport „Poza Horyzont – Kurs na Edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce”. Stanowi on jeden z elementów prac zmierzających do przygotowania zintegrowanego systemu rozwoju wiedzy, kompetencji i postaw niezbędnych do dynamicznego progresu społeczno-gospodarczego Polski w warunkach rewolucji przemysłowej 4.0
Raport otwiera zestawienie głównych tez. Zapoznanie się z nimi umożliwi czytelnikowi zrozumienie przesłania tego opracowania. Zasadniczą treść Raportu rozpoczyna rozdział ukazujący globalne megatrendy. Celem nie jest uchwycenie ich wszystkich, lecz tylko tych, które dla systemu edukacji i kształtowania kompetencji są najważniejsze. W kolejnym rozdziale wybrane megatrendy stanowią odniesienie dla omówienia kluczowych wyzwań rozwojowych Polski. Te dwa rozdziały stanowią wprowadzenie do podstawowej problematyki, jaką jest polski system edukacji i kształtowania kompetencji. Kolejny rozdział „Zasadnicze 4 problemy systemu edukacji w Polsce” ma ściśle diagnostyczny i panoramiczny charakter. Można uznać, że ukazuje on mapę problemową tematu. W kilku kolejnych rozdziałach pogłębiona została ta generalna diagnoza i jednocześnie sformułowano tezy dotyczące ukierunkowania postulowanych działań – działań mających doprowadzić do zasadniczej systemowej zmiany. Na tej podstawie został przygotowany rozdział o nowej polityce publicznej w sferze edukacji i kształtowania kompetencji. W nim zawarto rekomendacje dotyczące kształtu nowego systemu i sposobu jego ustanawiania.
PUBLIKACJA „Poza Horyzont – Kurs na Edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce” – PDF
Jeżeli chcieliby Państwo otrzymać publikację, prześlemy ją bezpłatnie na wskazany adres e-mail.
Repozytorium opracowań
Zapraszamy do zapoznania się z interesującymi opracowaniami tworzonymi w ramach Think Tanku Open Eyes Economy. Znajdą tam Państwo liczne materiały na tematy związane m.in. z kwestiami edukacyjnymi, gospodarczymi, społecznymi, samorządowymi i zdrowotnymi. Na portalu dostępne są magazyny, książki, publikacje, filmy i podcasty, do posłuchania, poczytania, obejrzenia i… polecenia dalej.
Zapraszamy na www.oees.pl/dobrzewiedziec
W ramach Think Tanku Open Eyes Economy stworzyliśmy eksperckie alerty, czyli cykl opinii oraz ekspertyz na temat wpływu pandemii na różne dziedziny naszego życia. Wybitni eksperci pod przewodnictwem prof. Jerzego Hausnera szukają odpowiedzi na nurtujące kwestie, przedstawiają najważniejsze problemy oraz rekomendują konkretne działania, które należy podjąć.
Poniżej prezentujemy Państwu „RAPORT EDUKACJA. Między pandemią COVID-19 a edukacją przyszłości”, który powstał na podstawie spostrzeżeń zebranych przy okazji tworzenia 12 alertów edukacyjnych. Autorzy przedstawiają w nim wnioski wynikające z obserwacji tego, jak funkcjonuje system edukacji w warunkach pandemii. Sformułowane na ich podstawie rekomendacje odnoszą się do tego, co trzeba czynić na bieżąco, szczególnie przygotowując nowy rok szkolny i akademicki, ale dotyczą także niezbędnych cząstkowych rozwiązań systemowych oraz długofalowych zmian modelu edukacji.
„RAPORT EDUKACJA. Między pandemią COVID-19 a edukacją przyszłości”
Opracowanie interdyscyplinarnych i innowacyjnych rozwiązań jest możliwe dzięki zaangażowaniu badaczy z różnych dziedzin (m.in. takich jak: pedagogika, polityki publiczne, finanse publiczne, prawo, socjologia, ekonomia i technologie cyfrowe) współpracujących z praktykami ze świata edukacji, biznesu i sfery polityki publicznej.
Raport „Poza Horyzont – Kurs na Edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce” przygotował zespół w składzie:
Dr Łukasz Cieślik
Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii współczesnej, certyfikowany trener biznesu. Od dziesięciu lat związany zawodowo z samorządem wojewódzkim. Autor publikacji naukowych z obszaru edukacji, filozofii, kultury, literatury i ekonomii społecznej.
Krystyna Dynowska-Chmielewska
Absolwentka nauk społecznych i filologii polskiej; posiada kwalifikacje w zakresie organizacji i zarządzania w oświacie; kwalifikacje edukatorskie uznane przez MENiS, certyfikat trenerski programu Train the Trainer Instytutu Pedagogicznego w Wiedniu; drugi stopień specjalizacji w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego w oświacie. Uczestniczka ogólnopolskich programów MEN związanych z wdrażaniem zmian edukacyjnych, m.in. : Nowa Szkoła (grupa edukatorska 100/1), Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym (zespół ekspertów MEN), Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna (wojewódzki promotor nowej podstawy programowej). Doświadczenie w pracy nauczyciela w różnych typach szkół i w poradni psychologiczno-pedagogicznej, pracownika dydaktycznego w uczelniach wyższych oraz edukatora grup dorosłych (nauczyciele i kadra kierownicza szkół). Wieloletni kierownik Działu Doskonalenia Nauczycieli w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MCDN), dyrektor Centrum Rozwoju Edukacji WSB-NLU w Nowym Sączu, kierownik i współautorka założeń merytorycznych systemowego innowacyjnego projektu Województwa Małopolskiego DiAMEnT. Obecnie nauczyciel konsultant pełniący funkcję kierownika projektu Województwa Małopolskiego Małopolskie Talenty po stronie MCDN.
Prof. IFiS dr hab. Michał Federowicz
Socjolog, prof. w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, absolwent Politechniki Warszawskiej (Wydz. Mechatroniki) i Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Socjologii). Kieruje Zespołem Socjologii Polityki, Gospodarki i Edukacji IFiS PAN. W latach 1999-2016 kierował polską częścią badań PISA/OECD. W 2005 roku utworzył Zespół Interdyscyplinarnych Studiów nad Edukacją, a w 2007 zorganizował grupę ekspertów, która opracowała nowe założenia podstawy programowej kształcenia ogólnego. W latach 2009-2017 dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. W latach 2000-2011 członek redakcji kwartalnika Polish Sociological Review, w latach 2012-2018 (do czerwca) redaktor naczelny kwartalnika Edukacja. Obecnie dyrektor Graduate School for Social Research IFiS PAN. Najnowsze publikacje: ‘Relational Goods versus Technology in Education’, w: Relational Reason, Morals, and Sociality, E. Hałas, A. Manterys (red.), Berlin 2020: Peter Lang (złożone do druku) ; ‘Education as a Problem Vis-à-Vis the Question about Education,’ z: Daniel R. Sobota, Jarosław Gara, Phainomena 28 (110-111): 17-52, 2019; ‘Argumentacja w edukacji szkolnej: przykład języka polskiego i matematyki. Wyniki badań i wnioski z warsztatów’, z: K. Biedrzycki i in., Edukacja Folozoficzna 65: 5-32, 2018; Normative sociology of Pierpaolo Donati. A polemical note on: “The Possibility of Humanism After Modernity: The Relational Perspective”, z: D. Sobota, “Stan Rzeczy” 12: 339-362, 2017.
Dr Krzysztof Głuc
Dyrektor Departamentu ds. Zasobów i Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Adiunkt w Katedrze Administracji Publicznej UEK, członek Rady Naukowej Szkoły Doktorskiej UEK. Absolwent historii w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie, doktorat w National Louis University w Chicago, USA, ukończył studia Master of Business Administration in Public Management na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz studia podyplomowe w zakresie „Prawnych i finansowych aspektów nadzoru właścicielskiego” w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu. Przez wiele lat pracownik WSB-NLU w Nowym Sączu. W latach 2008-2017 Wiceprezes Zarządu ds. Strategii i Rozwoju w Sądeckich Wodociągach Sp. z o.o., współautor Aktualizacji Strategii Rozwoju Nowego Sącza 2020+, kandydat na Prezydenta Nowego Sącza w 2018 r., Wiceprzewodniczący Rady Miasta Nowego Sącza (2018-2020), Dyrektor Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej UEK (2016-2020). Autor i ekspert w wielu projektach rozwojowych, krajowych i międzynarodowych w zakresie funkcjonowania samorządu terytorialnego, edukacji, polityk publicznych i gospodarki komunalnej, specjalista w zakresie zarządzania projektami infrastrukturalnymi współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej oraz zarządzania gospodarką komunalną. Zainteresowania badawcze związane są z funkcjonowaniem usług publicznych, gospodarką komunalną, zarządzaniem strategicznym w gospodarce i administracji publicznej oraz pozyskiwaniem funduszy zewnętrznych.
Prof. dr hab. Jarosław Górniak
Socjolog i ekonomista, profesor nauk społecznych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie specjalizujący się w zakresie metod badań społecznych, statystycznej analizie danych, socjologii gospodarki i organizacji, ewaluacji i analizie polityk publicznych, rozwoju kompetencji i rynku pracy. Obecnie prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. Rozwoju a wcześniej dziekan (2012-2020) i prodziekan (2005-2012) Wydziału Filozoficznego UJ, kierownik Zakładu Socjologii Gospodarki, Edukacji i Metod Badań Społecznych w Instytucie Socjologii UJ. Twórca Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ. W latach 2016-2018 przewodniczący Rady Narodowego Kongresu Nauki.
Prof. dr hab. Jerzy Hausner Redaktor raportu
Profesor nauk ekonomicznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Doktor honoris causa SGH. Członek korespondent Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Rady Polityki Pieniężnej (kadencja 2010-2016). Członek Rady Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Przewodniczący Rady Programowej Open Eyes Economy Summit. Przewodniczący Rady Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej. Nagroda Kisiela.
Dr Magdalena Jelonek
Adiunkt w katedrze Socjologii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz w Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ. Szczególną uwagę w pracy naukowej i badawczej poświęca zagadnieniom związanym z: ewaluacja polityk publicznych (w tym głównie edukacyjnych), kapitałem ludzkim, jakością kształcenia, w tym z analizą produktywności szkół wyższych. Brała udział w wielu projektach badawczych z obszaru szeroko pojętego kapitału intelektualnego, m. in. w jednych z największych w Europie badań popytu i podaży kompetencji w Polsce – Bilans Kapitału Ludzkiego, w pilotażowej na skalę kraju ewaluacji śródokresowej Działania 1.2 i 1.3 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004–2006, w badaniach diagnozujących sytuację w zakresie kształcenia ustawicznego w województwie małopolskim. Pełni funkcję eksperta merytorycznego (koordynatora) ds. badań przekrojowych w jednym z największych w Europie projektów monitorujących zmiany w strukturze kompetencji na rynku pracy – Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce.
Dr Marcin Kędzierski
Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie; główny ekspert Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego; w pracy zawodowej zajmuje się analizą polityki publicznej, ze szczególnym uwzględnieniem polityki w obszarze szkolnictwa wyższego. Autor, współautor oraz redaktor kilkudziesięciu opracowań naukowych, eksperckich oraz popularnonaukowych z zakresu polityki publicznej. Koordynator prac zespołu odpowiedzialnego za ewaluację ex-ante Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz opracowanie reformy systemu pomocy materialnej dla studentów w Polsce. Ojciec piątki dzieci w edukacji domowej.
Prof. UEK dr. hab. Stanisław Mazur
Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, wcześniej Dziekan Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej i Kierownik Katedry Polityk Publicznych. Redaktor naczelny kwartalnika „Zarządzanie Publiczne”. Specjalizacja akademicka: analiza polityk publicznych, zarządzanie publiczne, organizacyjne i systemowe uczenie się. Brał udział jako ekspert i koordynator w kilkudziesięciu projektach krajowych i międzynarodowych z zakresu analizy polityk publicznych; jakości rządzenia; zarządzania strategicznego; organizacyjnego uczenia się. Autor ponad 260 publikacji naukowych publikowanych w renomowanych krajowych (PWN, Scholar) oraz zagranicznych wydawnictwach (Routledge, Peter Lang Publishing).
Prof. dr hab. Wojciech Paprocki
Profesor w dziedzinie nauk ekonomicznych, dyrektor Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Autor i współautor wielu książek i artykułów opublikowanych w j. polskim i w j. obcych. Prace badawcze koncentrują się wokół zagadnień: rozwój gospodarki cyfrowej, wdrażanie technologii cyfrowych, w tym rozwiązań sztucznej inteligencji, ewolucja europejskiego systemu gospodarczego, w szczególności w sektorach logistyki i mobilności. Nauczyciel akademicki z doświadczeniem menedżerskim w przedsiębiorstwach w kraju i za granicą.
Dr hab. Barbara Worek
Adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ekspert Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ. Doświadczenia badawcze zdobywała, uczestnicząc w polskich i międzynarodowych projektach dotyczących ewaluacji, polityk publicznych, kapitału ludzkiego, uczenia się przez całe życie. Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych oraz licznych raportów badawczych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień kapitału ludzkiego i analizy polityk publicznych. Od 2009 roku zaangażowana w badania Bilans Kapitału Ludzkiego, w których pełni rolę eksperta ds. uczenia się dorosłych.
Jakie są najważniejsze kompetencje przyszłości? Czy czas epidemii to dobry moment na zmiany?
Przed jakimi wyzwaniami stoi obecny systemem edukacji? Kto jest kluczowy dla jego rozwoju?
Aby znaleźć odpowiedź na te pytania zapraszamy do posłuchania nowej serii podcastów „Przyszłość Edukacji – Rozmowy Ekspertów o kompetencjach, systemie i nadchodzących wyzwaniach”.
Odcinek 1., rozmowa z prof. Jerzym Hausnerem, Przewodniczącym Rady Fundacji Gospodarki i Administracji Publicznej
Odcinek 2., rozmowa z prof. Jarosławem Górniakiem, Prorektorem ds. Rozwoju Uniwersytetu Jagiellońskiego
Odcinek 3., rozmowa z dr Łukaszem Cieślikiem, Dyrektorem Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Impulsem do podjęcia debaty na temat przyszłości edukacji stała się najnowsza publikacja pt. “Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce.” W raporcie tym interdyscyplinarny zespół autorów szuka odpowiedzi na pytanie, jakie kompetencje okażą się kluczowe w przyszłości. Biorąc pod uwagę m.in. kształtujące się megatrendy oraz powiązane z nimi wyzwania rozwojowe dla Polski, eksperci przygotowali rekomendacje dotyczące kształtu nowego systemu edukacji i sposobu jego ustanawiania.
Zapraszamy do posłuchania podcastów, a także do zapoznania się z raportem, który dostępny jest na stronie www.fundacjagap.pl/program-dialog , w zakładce Kurs na Edukację. Pobierz Raport.
Kolejne odcinki podcastów są uzupełnieniem publikacji pt. „Szkoły poza horyzont”, wydanej przez Fundację Gospodarki i Administracji Publicznej w październiku 2021, w której pokazaliśmy dobre przykłady szkół wdrażających koncepcję „szkoły relacyjnej”. Zaproszeni goście opowiadają w podcastach o swoich doświadczeniach we wprowadzeniu zmian w systemie funkcjonowania szkoły, a przede wszystkim w samym sposobie myślenia o tym czym szkoła jest i jaka być powinna.
Odcinek 4
Odcinek 5
Odcinek 6
Odcinek 7
Odcinek 8
Odcinek 9
Odcinek 10
W ramach Think Tanku Open Eyes Economy przygotowaliśmy wiele innych interesujących podcastów, aby ich wysłuchać zapraszamy na stronę www.oees.pl/dobrzewiedziec/podcasty